ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
    • IPN AUDIT VAVAI / Mezinárodní audit výzkumu, vývoje a inovací v ČR a implementace jeho výsledků do strategických dokumentů

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Strategické a koncepční dokumenty ⁄ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ⁄ SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

SL3 - Podpora pedagogických pracovníků

Školy potřebují schopné ředitele, kvalitní pedagogické vedení a dobře připravené a motivované učitele, kteří jsou v profesi spokojeni a dovedou vytvářet kvalitní a spravedlivé učební prostředí pro své žáky.

Data z českého prostředí potvrzují, že vklad do zlepšení kvality práce učitelů (ve smyslu dosahování lepších vzdělávacích výsledků žáků) je vysoce návratnou investicí pro ekonomiku celé společnosti. Pro české učitele jsou navíc podmínky jejich profese mimořádně náročné a požadavky na ně kladené stále rostou. 

Aby tedy školy mohly zajišťovat kvalitní výuku pro každého žáka, potřebují nezbytně systémovou podporu. Žádoucí podporu je přitom potřebné zajistit prostřednictvím širokého spektra opatření a konkrétních aktivit i samotným pedagogům.

SL3.1 Systém komplexní profesní přípravy a podpory

  • Vytvořit kompetenční profil učitele
  • Změnit koncept systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a metodické podpory
  • Zvýšit atraktivitu pedagogických profesí a získat kvalitní nové učitele
  • Podpořit začínající a uvádějící učitele
  • Posílit roli ředitele jako lídra pedagogického procesu

SL3.2 Podpora pedagogické práce škol

  • Zajistit podmínky pro společné vzdělávání
  • Analyzovat a podpořit rozvoj specializovaných činností školy
  • Posílit well-being učitelů

 

Jak probíhala příprava SL3


Příprava proběhla v letech 2019 a 2020 (garantem tématu byla Iva Stuchlíková)

6. 6. 2019 - Praha - tisková konference o kvalitě práce učitelů. Více informací (videozáznam z akce a jednotlivé prezentace) je k dispozici pod následujícícm odkazem. 

7. 6. 2019 - Praha - kulatý stůl ve spolupráci s projektem SYPO.  Akce je určena primárně pro ředitele MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Pozvánku, včetně programu a registrace, najdete zde. Prezentace z kulatého stolu k dispozici zde. Dílčí vstupy účastníků jsou k dispozici zde. 

18. 6. 2019 - České Budějovice - interní kulatý stůl 

20. 6. 2019 - Brno - kulatý stůl na téma učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání. Tato akce proběhne v rámci Brněnské oborovědidaktické konference, jejíž jarní ročník ponese název "O strategickém směřování ve školství: reflexe proměn ve vzdělávací politice". Pozvánku naleznete zde. Poznámky z akce si můžete přečíst pod následujícím odkazem.K dispozici jsou prezentace Arnošta Veselého a Oddělení K24 MŠMT. Další prezentace vystupujících jsou dispozici na DiViWebu Institutu výzkumu školního vzdělávání Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.

24. 6. 2019 - České Budějovice - kulatý stůl, který se uskuteční od 14:00 hod na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (Jeronýmova 10, 370 01 České Budějovice). Pozvánku naleznete pod tímto odkazem. Zápis z kulatého stolu je dostupný zde.

Základní teze a vymezení SL2 (kulatý stůl s projektem SYPO) - 7. 6. 2019

 Vymezení: 

  • Zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů, kteří jsou v profesi spokojeni a dovedou vytvářet efektivní učební prostředí pro své žáky.
  • Vést školy jako učící se organizace, které jsou schopny naplňovat potřeby svých žáků a komunit.
  • Skutečná podpora učitelů, ředitelů a dalších pedagogických pracovníků znamená, že jsme schopni popsat „cílový stav“ – jak v rovině podmínek pro jejich kvalitní práci, tak ve smyslu toho, jak taková kvalitní práce má vypadat.

Podmínky pro kvalitní práci:

  1. Relativní úroveň platů pedagogických pracovníků pozvednout na úroveň průměru zemí EU cestou výrazného růstu do roku 2024 a poté na ní udržet (ze závěrů S2020).
  2. Ucelený systém profesní podpory od skutečně fungujícího uvádění do profese (výzkumy ukazují, že je nastaven zatím formálně a jako funkční ho vnímá jen asi 10% začínajících učitelů), přes mentoring, podporu profesního růstu učitele i pedagogického sboru; nezapomínat na podporu v oblasti zvládání zátěže.
  3. Podpořit nejohroženější skupinu – začínající učitele – snížením výukové povinnosti a intenzivní mentorskou podporou (diferencovat systém podpory, motivovat všechny aktéry ke skutečnému uvádění do profese – nižší výuková povinnost začínajícího učitele, povinné vzdělávání mentorů, vyhodnocování postupů adaptace).
  4. V případě začínajícího učitele, který si doplňuje vzdělání, bude mentoring propojen s doplňujícím pedagogickým vzděláváním (model Učitel naživo). Kvalitní DPS.
  5. Část nepřímé pedagogické činnosti učitelů cíleně/povinně zaměřit na to, aby učitelé svoji práci reflektovali a inovovali – a vytvořit pro to adekvátní podmínky (např. technická i expertní podpora videoanalýz výuky v sytému DVPP, atd.).
  6. Systém dalšího vzdělávání nastavit tak, aby napomáhal diagnostice vzdělávacích potřeb školy a jejich učitelů a dokázal je z větší míry saturovat on-site (intervize, resp. supervize; on-site oborově didaktické resp. pedagogické vzdělávání – ať už elektronickou formou s dostatečnou nabídkou kvalitních metodických materiálů, nebo spoluprací s metodickými kabinety, univerzitami, jinými školami atd.).
  7. Posílit multiprofesní pohled na práci školy – nejen učitelé, ale další profesionálové – optimalizovat podpůrný systém škol a naučit se ho dobře ho využívat (školní poradenská pracoviště, další spolupracující instituce –poradny, SVP, atd.), včetně rychlého ad hoc  řešení problémů a obtížných situací.
  8. Snížit administrativní zátěž (výuková činnost učitele, resp. pedagogické vedení ředitele musí být chráněno jako priorita) třeba i rozšířením administrativní podpory škol nebo přenesením některých zodpovědností na zřizovatele, resp. jejich společné „složky“.
Standardy kvality výuky a pedagogického leadershipu
  • Vytvořit a udržovat transparentní systém kvalifikačních požadavků/ možných cest k učitelské kvalifikaci (tedy vyjasnit regulaci profese – děje se jen cestou Rámcových požadavků na vzdělávací programy; schází registr učitelů i systematický výzkum, takže nedokážeme vyhodnotit jaké cesty potřebujeme, jaké jsou efektivní).
  • Standard jako autoevaluační nástroj  - kvalita učitelů je dnes výrazně diferencovaná (viz studie PISA, studie CERGE,  Eduzměna), proto popsat kompetence (dovednosti, postoje) učitele, který je schopen zvládat zátěž profese, aplikovat moderní formy výuky a reagovat na měnící se potřeby žákovské populace.
  • Standard využívat i pro zvyšování prestiže profese a seznamování veřejnosti s proměnami práce učitelů.
  • Profesionalizaci učitele chápat jako kontinuum – od výběru student učitelství až po další vzdělávání praktiků – popsat klíčové principy, které podmiňují kvalitu jednotlivých fází; důsledně pak uplatňovat při intervencích (např. podněcování ke studiu učitelství, organizaci systému DVPP).
  • Transformace přípravy na profesi na v pregraduálním vzdělávání - lépe popsat (třeba jako minimální standard v Rámcových požadavcích na vzdělávací programy), co bude absolvent pregraduálního pedagogického vzdělávání umět (požadavek omezení důrazu na teorii budovanou shora, propojení s praxí, větší profesní zaměření – od metodik k dovednostem reflektovat a analyzovat působení vlastní výuky), případně jak toho má být dosahováno a jak to lze ověřit.
  • Podpořit změnu pregraduálního vzdělávání vhodnými změnami v modelech financování VŠ  - dosud k této podpoře docházelo, ale nesystémově, řadou dílčích úprav a projektovým financováním – omezit projektové financování a přiměřeně do financování promítnout nákladovost žádoucí podoby studia (individuální vedení studentů, menší skupiny, více praxe).
  • Výběr a podpora ředitelů – pedagogický leadership
    •hledat modely, jak ovlivňovat kvalitu  výběrového procesu,  jak ovlivnit podporu ekonomických činností ředitelů ze strany zřizovatele,
    •provést urychleně procesní audit standardních činností ředitele a minimalizovat administrativní zátěže,
    •podpořit ředitele v osvojení si dovedností pedagogického leadershipu a zvýšit povědomí o jeho významu pro kvalitu školy a jejich vzdělávacích výsledků;
    •vytvořit systém podpory pro ředitele (nabídka vzdělávání, koučování, supervize, ale i přímé podpory některých jeho činností).
  • Podpora dalších pedagogických pracovníků
    •vyhodnotit kapacity podpůrného systému z hlediska požadavků učitelů na podporu, pokračovat v jejich budování a optimalizaci vzhledem k síti škol;
    •rychle vyhodnotit faktory, které  snižují nebo naopak zlepšují efektivní spolupráci učitelů s dalšími pedagogickými pracovníky (další profesionálové ve škole i spolupráce s ostatními školskými pracovišti)
    •zaměřit část dalšího vzdělávání on-site na budování multiprofesních týmů a plánování a reflektování společné práce

    Prezentace dostupná zde. 

Konference: Učitelská profese v dnešním světě

Jednou z prvních veřejných akcí věnovaných tématu podpory učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání byl seminář na téma Učitelská profese v dnešním světě, který uspořádalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo 16. května 2019 v Kaiserštejnském paláci. Na semináři vystoupil jeden z předních expertů OECD, ředitel Direktorátu pro vzdělávání a dovednosti, pan Andreas Schleicher a především člen expertní skupiny k přípravě Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ prof. Stanislav Štech. 

Ten ve svém příspěvku představil závěry mimořádného šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství, konkrétně ve všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Celá zpráva z mimořádného šetření je k dispozici ZDE.

Dále uvedl základní možné cesty změn v profilaci učitelské profese, které musí proběhnout na všech třech pólech profesního trojúhelníku (viz obrázek níže). Jejich cílem má být zvýšení podpory, atraktivity a zajištění zvýšení kvaity výkonu učitelského povolání. 

 

Slide z prezentace člena expertní skupiny k S2030+ prof. Stanislava Štecha

sni-mek-obrazovky-2019-05-26-v-10.48.03.png

Celá prezentace prof. PhDr. Stanislava Štecha, CSc. je k dispozici ZDE.

Prezentace Andrease Schleichera je pak  ZDE.

Videozáznam konference (v originále):

1. Přivítání, úvodní slovo pana ministra

2. Vystoupení Andrease Schleichera I.

3. Vystoupení Andrease Schleichera II.

4. Vystoupení prof. PhDr. Stanislava Štecha I.

5. Diskuze I.

6. Diskuze II. a závěr

Audiozáznamy ke stažení:

  • Audiozáznam Semináře AJ_první část.MP3
  • Audiozáznam Semináře_AJ_druhá část.MP3
  • Audiozáznam Semináře_CZ.MP3
  • Audiozáznam Semináře_originál.MP3
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Strategické a koncepční dokumenty
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
      • Strategický cíl 1 - Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
      • Strategický cíl 2 - Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů
      • SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
      • SL2 - Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání
      • SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
      • SL4 - Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce
      • SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability
      • Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
      • Příprava Strategie 2030+
    • Dlouhodobé záměry ČR
    • Mládež v pohybu a ve zdraví 2024-2028
    • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
    • Strategie vzdělávací politiky 2020
    • Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělání v ČR 2002
    • Ostatní koncepční dokumenty do roku 2015
  • Soubory pedagogicko-organizačních informací
  • Statistika školství
  • Ekonomika školství
  • IPs projekty z OP JAK
  • Jazykové vzdělávání, ECML
  • Státní maturita
  • Vzdělávací soustava
  • Jednoleté kurzy cizích jazyků
  • Rozcestník školských portálů
  • Doklady o vzdělání - vysvědčení, výuční listy a diplomy (mimo dokladů z VŠ)
  • Posuzování zahraničního středoškolského studia pro zdravotní a sociální účely
  • Uznání zahraničního vzdělání (s výjimkou VŠ)
  • Legalizace – ověření dokladů o vzdělání v ČR pro zahraničí (mimo dokladů z VŠ)
  • Europass ČR
  • Prevence rizikového chování

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací