ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Shrnutí kulatých stolů a pokračování přípravy HSVP do roku 2030+

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Strategické a koncepční dokumenty ⁄ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ⁄ Shrnutí kulatých stolů a pokračování přípravy...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Shrnutí kulatých stolů a pokračování přípravy HSVP do roku 2030+

     

V rámci přípravy Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ se v průběhu května a června 2019 uskutečnilo celkem 17 kulatých stolů. Ty sloužily jako jeden z klíčových prostředků diskuze se zainteresovanými aktéry a sběru podnětů z terénu, přičemž se odehrávaly na různých místech České republiky. 

 

info-edu2030-3.jpg

 

Realizováno bylo celkem 7 akcí v Praze, 2 události proběhly v Českých Budějovicích a zbývající kulaté stoly se odehrály v Třeboni, Mladé Boleslavi, Hradci Králové, Olomouci, Ústí nad Labem, Brně, Nymburku a Dolních Břežanech. Většina z uvedených akcí byla otevřeného charakteru, tedy možnost přihlásit se na ně měl de facto každý člověk. O akcích bylo informováno prostřednictvím webu, sociálních sítí i e-mailem. E-mailové pozvánky cílily zejména na relevantní aktéry a aktérky vzdělávacího systému na místní, regionální a především celonárodní úrovni. 

Vzhledem ke strukturovanosti debaty se každý z kulatých stolů zaměřoval pouze na jeden strategický cíl nebo strategickou linii. Od zmíněných strategických cílů a linií se tedy vždy odvíjel obsah i forma celé události. Zápisy, prezentace či další materiály z jednotlivých akcí byly průběžně publikovány na webu i na sociálních sítích.

Během července a srpna 2019 budou jednotliví garanti textů ke strategickým cílům a liniím dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2030+ pracovat na první verzi finálních textů. I v tomto období samozřejmě můžete experty kontaktovat buď přímo (po kliknutí na obrázek medailonku se Vám objeví kontakt) nebo prostřednicvím e-mailu edu2030@msmt_cz. Zároveň je možné využít i sociální sítě.

Během září 2019 bude probíhat interní diskuze mezi MŠMT a jemu podřízenými organizacemi a členy externí expertní skupiny nad první verzí textu Hlavních směrů vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Počátkem října bude text zveřejněn na webu, sociálních sítích a bude rovněž zaslán aktérům a aktérkám, kteří se zúčastnili kulatých stolů za účelem veřejné konzultace, přičemž v druhé polovině října se uskuteční konference s cílem projednat text se všemi zainteresovanými aktéry. Následně bude dokument finalizován a předložen k závěrečnému schválení MŠMT. 

V následujícím období budou zahájeny práce na tzv. Implementační části Strategie vzdělávání politiky ČR do roku 2030+, která bude spolu s dokumentem Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ tvořit celou Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Cílem této fáze bude vytvoření komplexní implementační struktury Strategie 2030+ a především definice a specifikace konkrétních opatření k plnění cílů definovaných v dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

 

Níže si můžete přečíst stručné shrnutí současného pracovního zaměření strategických cílů a a strategických linií a hlavních diskutovaných témat na realizovaných kulatých stolech:

SC1 (Zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život, garant Radko Sáblík)

Současné zaměření a cíle:

  • Cíl je zaměřen na to, co si žáci a studenti, a vlastně kdokoli, kdo se nějak vzdělává, odnáší z procesu vzdělávání.
  • Cílem vzdělávání vždy musí být žák a student. Je třeba rozvíjet komplexně jeho osobnost, a to rovnoměrně v těchto oblastech: znalosti (vím), dovednosti (umím znalosti použít), postoje (chci se vzdělávat, pracovat, podnikat) a schopnosti (když vím, umím a chci, abych dokázal realizovat konkrétní projekty a záměry). Proto je klíčové v žácích a studentech podporovat jejich vnitřní motivaci.
  • Obsah vzdělávání musí být odvozen od této teze, a to včetně ověřování uvedených prvků, tedy znalostí, dovedností, postojů a schopností. Tomu se musí uzpůsobit přijímací zkoušky na střední školy, maturitní zkoušky i přijímací zkoušky na vysoké školy. S tím souvisí i nutná redukce obsahu a celková revize Rámcových vzdělávacích programů na středních a základních školách, ale i výukových programů na školách vysokých.
  • Je nutné jasně formulovat míru základních potřebných gramotností (kompetencí atd.), kterých každý žák či student musí dosáhnout při přechodu do dalšího stupně vzdělávání.
  • Práce na zpřesnění tohoto cíle je velmi nesnadná, a to již z důvodu jazyka, který používáme (například zda používat slova kompetence, gramotnosti či jiné). Shoda na tom, jaké kompetence (gramotnosti, dovednosti,…) jsou a budou důležité se určitě bude hledat poměrně obtížně, avšak musí být nalezena.
  • Je nutné respektovat vyšší míru propojování formálního a neformálního vzdělávání, systematicky podporovat žáky a studenty s nižší mírou schopností, ale též žáky a studenty s vyšší mírou nadání. Systémovými opatřeními umožnit rozvíjení talentu všech žáků a studentů, bez ohledu na jejich sociálně ekonomické zázemí.
  • Bezpodmínečná potřeba celoživotního vzdělávání zvýrazňuje nutnost umět se učit. Je třeba tuto schopnost rozvíjet a podporovat.
  • Dříve bylo klíčové umět najít potřebné informace, nyní roste důležitost se ve velkém množství informací orientovat. S tím souvisí pojmy jako kritické myšlení, digitální a mediální gramotnost, ale i vytváření společenských postojů, které zvýrazní schopnost žáka a studenta odolávat svodům konspiračních teorií, jednoduchých řešení a různých společensky nebezpečných ideologií.
  • Škola není institucí na hlídání dětí (alespoň rozhodně ne primárně), ale na rozvoj jejich potenciálů a schopností a kompetencí, které jim pomohou žít lepší osobní, občanský i profesní život.

Hlavní diskutovaná témata a problémy na kulatých stolech k SC1:

  • Nedostatečná komunikace a spolupráce mezi jednotlivými aktéry a institucemi na poli vzdělávací politiky, včetně nevyjasněnosti jejich rolí a chybějící důvěry;
  • nízká podpora práce s kurikulárními dokumenty, vzorové ŠVP;
  • nízká podpora škol v mnoha ohledech;
  • nedostatečné materiální vybavení některých škol;
  • nedostatečné personální kapacity škol, otázka zavedení kariérního řádu;
  • nízká kvalita pregraduálního vzdělávání pedagogů;
  • role a zvyšující se význam neformálního a informálního vzdělávání;
  • nedostatečný zájem o umělecké vzdělávání;
  • potřeba vzniku nových výukových materiálů;
  • nezbytnost využívání poznatků z neurověd;
  • zrušení či omezení osmiletých gymnázií;
  • nedostatečné finanční prostředky ve vzdělávání;
  • postavení alternativních proudů ve vzdělávání;
  • neprovázanost obsahu a cílů vzdělávání s testováním;
  • klima školy, wellbeing žáků i učitelů, motivace žáků;
  • nutnost vymezení pojmů gramotnost, kompetence a další;
  • mnoho učiva a málo zpětné vazby, formativní hodnocení;
  • nezbytnost využívání nových metod, párové výuky atd.;
  • nízký důraz kladený na kompetence, mezipředmětové vazby;
  • malá míra individualizace výuky;
  • otázka oborové struktury a její optimalizace.

SC2 (Snížit vzdělanostní nerovnosti a zvýšit spravedlnost v přístupu ke vzdělání, garant Daniel Prokop)

Současné zaměření a cíle:

  • Cíl je zaměřen na nerovnosti v českém vzdělávání, které vzhledem k diferenciaci kvality škol a velké závislosti výsledků na rodinném původu dítěte či žáka již v prvních stupních vzdělávání mají podobu nespravedlivých šancí.
  • Snížení počtu studentů, kteří opouštějí vzdělávání předčasně.
  • Snížení počtu studentů, kteří dosahují velmi nízkých úrovní gramotnosti.
  • Snížení mezikrajové i vnitrokrajové diferenciace kvality vzdělávací soustavy.
  • Snížení vysoké závislosti úspěchu ve vzdělávání na socioekonomickém a rodinném zázemí studenta, omezení rizika segregace.
  • Posílení předškolní docházky a prevence školního neúspěchu a včasných řešení redukujících dopad rizikových faktorů na straně rodiny.
  • Redukce školních absencí jako faktoru školní neúspěšnosti.
  • Snížení nerovností v uplatnitelnosti a občanských kompetencích absolventů středního školství.
  • Posílení wellbeingu ve školství jakožto faktoru diferenciace vzdělanostních drah a nerovností.
  • Vytvoření příležitostí pro uplatnění talentů bez ohledu na socioekonomické pozadí a původ.

Hlavní diskutovaná témata a problémy na kulatých stolech k SC2:

  • Nedostatečná podpora nadaných žáků;
  • nedostatečná pomoc žákům ze sociálně vyloučeného prostředí atd.;
  • dle výzkumů přináší celkově lepší výsledky společné vzdělávání dětí po co nejdelší možnou dobu, specializace až na vyšších stupních a úrovních vzdělávání;
  • předpokládá se, že vzdělanostní nerovnosti jsou v pořádku, ale naše míra nerovnosti je vysoká (potřeba změny přesvědčení ve společnosti);
  • systém českého školství vytváří předpoklady pro nerovnosti (problematika spádovosti x výběrové školy a víceletá gymnázia);
  • kvalitní škola – umí rozvíjet a podporovat každé dítě a žáka, reflektuje změny okolního světa a mění podle toho výuku, počítá i se světem digitálním a umí ho účelně využít, vede k tomu své žáky, studenty i učitele, kdo se v něm dnes neorientuje a neumí ho využívat, pociťuje nerovnosti
  • diferenciace dětí – talenti, průměr, slabí (neumíme s nimi pracovat, vyhovuje nám průměr);
  • předškolní vzdělávání - dlouho přehlížená část vzdělávání, přitom velmi důležitá, odkaz na nedávno publikovanou studii o syndromu vyhoření u učitelek MŠ; škola již dnes „supluje“ rodinu (role školy je dnes výuková, ale i více výchovná, přičemž s tím je potřebné pracovat).

SL1 (Proměna obsahu a způsobu vzdělávání, garanti Radko Sáblík, Milena Jabůrková)

Současné zaměření a nástroje SL1:

  • Rovný přístup ke vzdělání pro všechny: Otázka omezení vnější diferenciace vzdělávacího systému (výběrové školy, třídy, osmiletá a šestiletá gymnázia, otázka středního stupně vzdělávání atd.).
  • Proměna obsahu vzdělávání: RVP – vymezení jádrového, resp. prioritního učiva, více volnosti v propojování předmětů, projektová výuka, zaměření na kompetence,propojení jednotlivých stupňů.
  • Úprava hodnocení vzdělávacích procesů a vzdělávacích výsledků: V České republice probíhá diskuse o obsahu vzdělávání a způsobu ověřování výsledků vzdělávání odděleně a je oddělená i institucionálně (obsah vzdělávání v kompetenci NÚV, ověřování v kompetenci CERMAT a ČŠI). Toto oddělení je nevhodné. Formulace požadovaného obsahu by měla vždy probíhat zároveň s pracemi na ověřování tohoto požadovaného obsahu.
  • Podpora vzdělávacích inovací a jejich ověřování: Zlepšování kvality vzdělávání by se mělo stát normální součástí života každé školy, a to se neobejde bez neustálých, byť třeba drobných inovací. Ačkoli je potřeba zajistit, aby každý žák získal dostatečnou a srovnatelnou míru kompetencí, zároveň je potřeba, aby vzdělávací cíle a vzdělávací nabídka, a zejména pak způsoby vzdělávání, byly dostatečně rozmanité. Je vhodné uvažovat o systematickém propojování inovativních škol s ostatními. Kvalitní inovativní a inspirativní školy by se staly ohnisky změny v daném území („ohniskové školy“, „magnetické školy“, „inovační centra“) a pomáhaly se zaváděním inovací dalším školám.
  • Využití potenciálu mimoškolního a neformálního vzdělávání a perspektiva celoživotního učení.

Hlavní diskutovaná témata a problémy na kulatých stolech k SL1:

  • Viz témata k SC1.

SL2 (Podpora učitelů, ředitelů a dalších pracovníků ve vzdělávání, garantka Iva Stuchlíková)

Současné zaměření a nástroje SL2:

Podmínky pro kvalitní práci:

  • platy,
  • ucelený systém profesní podpory (od motivace k profesi, po prevenci vyhoření),
  • podpořit nejohroženější skupinu – začínající učitele,
  • čas na to, aby učitelé svoji práci reflektovali a inovovali,
  • systém dalšího vzdělávání – podle potřeb a on-site,
  • snížit administrativní zátěž.

Standardy kvality výuky a pedagogického leadershipu:

  • transparentní systém možných cest k učitelské kvalifikaci,
  • standard práce učitele jako autoevaluační nástroj a posilování prestiže,
  • profesionalizaci učitele chápat jako kontinuum,
  • transformace přípravy na profesi v pregraduálním vzdělávání,
  • výběr a podpora ředitelů – pedagogický leadership,
  • podpora dalších pedagogických pracovníků.

Hlavní diskutovaná témata na kulatých stolech k SL2:

Otázky: Co potřebujete pro udržení kvality či zlepšení kvality pedagogické práce v ČR? Jaký druh podpory potřebujete – na úrovni učitele, ředitele a školy jako celku?

  • Výhledově je nutné snižovat počet žáků ve třídách. To vše v kontextu heterogenity a požadavků na učitele.
  • Je nutná rozumná revize RVP – základní učivo a pak teprve může individualizace přístupu k žákovi fungovat.
  • Je nutné vymezit čas na spolupráci, čas na hospitace – to jsou prvky, které rozhodně pomohou.
  • Učitel neví, co je to kvalitní zpětná vazba  - podpora ke kvalitní práci (s kým se můžu jako učitel bavit o své práci atd.).
  • Jak podporovat ředitele? Potřebují – nejlépe před nástupem do funkce - kvalifikační studium. Měli by mít přítele na telefonu. Je nutné vyjasnění role – ředitelů a zástupců (ped. proces a leadership versus administrativa). Dnes ředitelé jako manažeři.
  • Pomohl by karierní systém a další vzdělávání a návazné finanční ohodnocení.
  • Na vysokých školách je nutné vytvořit vhodné prostředí pro pregraduální přípravu pedagogů.
  • Zařadit metodiky koordinace DVPP do specializačních pozic.
  • Akreditovat vzdělávací pracoviště a další instituty – otázka státního DVPP.
  • Sumativní (kontrolní) prvky – musí být nahrazeny prvky podpůrnými (formativní).
  • Fakulty jako přítel na telefonu.
  • Variabilita počtu pedagogů ve třídách – dle potřeby.
  •  Povinná aprobovanost.
  • Zajistit kvalitu DVPP. Pokud ho bude moci poskytovat každý, tak rozhodně není garantována.
  • Snížení výukové zátěže. Je nutné se primárně věnovat pedagogice a vyuce (tj. přípravy, reflexe, spolupráce atd.) Učitel neměl věnovat nepedagogickým činnostem – typicky administrativa.
  •  Pedagogické lídrovství je nutné podpořit tandemem ředitel/ka – zástupce/kyně.
  • Mentoring - jako klíčový nástroj.
  • Je nutné vymezit a podpořit profilaci školního poradenského pracoviště.
  • Podpora dalších profesionálů ve škole a to nejen pedagogických, ale i administrativních -  organizace akcí, technická podpora atd.
  • Zaměřit se na architektonickou proměnu školy – zázemí pro různé obory, komunikace s rodiči a veřejností, otázka podpory jiných forem a metod výuky.
  • Každý učitel by měl dostat individuální podporu.
  • Méně administrativní kontroly, důvěra a čas, rozdělení a přijímání metodické podpory.
  • Oblast asistentů – jejich vzdělávání musí být podpořeno, učitelé by měli být rovněž školeni pro práci s nimi.
  • Musí existovat a být uvádějící učitelé,
  • Výběr ředitelů – dnes spíše politická funkce. Je nutné posílit profesionalitu.

SL3 (Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce, garant Arnošt Veselý)

Současné zaměření a nástroje SL3:

  • Koncentrace odborných kapacit v územích („střední článek“).
  • Snížení administrativní zátěže.
  • Snížení nepedagogické zátěže ředitelů a podpora jejich pedagogického leadershipu.
  • Zvýšení odbornosti a informovanosti všech aktérů.
  • Zlepšení komunikace, spolupráce a důvěry.
  • Lepší využití dat a zvýšení relevance a kvality vzdělávacího výzkumu.

Hlavní diskutovaná témata na kulatých stolech k SL3:

Otázka: S jakými problémy se potýkají ředitelé škol? Jakými způsoby je možné je podpořit a napomoci jejich odbřemenění?

  • Ředitelé se potýkají s vysokou administrativní zátěží, mají odpovědnost za veškeré provozní záležitosti, je nezbytně nutné oddělit provoz a řízení školy.
  • Na společných schůzích ředitelů, které mají sloužit ke sdílení příkladů dobré praxe, neřeší management školy a pedagogický leadership, ale spíše administrativní a byrokratickou zátěž a sdílení zkušeností s touto oblastí – zejména projekty a jejich administrace.
  • Školy spolu nedostatečně komunikují, dříve bývaly porady škol v okresu, nyní existují krajské porady ředitelů, avšak Středočeský kraj je příliš velký a rozmanitý na to, aby se na těchto poradách něco vyřešilo.
  • Ředitel nemá čas vést pedagogický proces, dle odhadů tomu věnuje jen asi 15 % svého času.
  • Odbřemenění ředitelů by mělo proběhnout směrem ke zřizovateli, který však musí získat metodickou podporu z centra (MŠMT).
  • K odbřemenění ředitele vedou 2 cesty: Přehodnotit vztah právní subjektivit xPosílit personální kapacity ve školách.
  • Malotřídní školy nedisponují žádným zástupcem, ekonomem atd., veškeré záležitostí řeší pouze ředitel
  • Velkou zátěž představují rozvojové programy a dotační tituly – pro náročnost se do nich mnohdy raději nepouští.
  • Ředitelům rovněž velmi chybí právní podpora – zřizovatel se za ně ve většině případů nepostaví.
  • Velkou zátěží je každoroční vyjednávání rozpočtu na provoz.
  • Příliš měkkých projektů, „učit se, jak učit“, učitelé už jsou tím přesyceni.
  • Panuje tedy všeobecná shoda, že ředitel potřebuje podporu pro provozní záležitosti, otázkou však zůstává, na koho tuto zátěž přenést – někdo v rámci školy (např. provozní ředitel), outsourcing (nebývá efektivní), zřizovatel, … + otázka právní subjektivity.
  • Pokud budeme přemýšlet o provozním řediteli, pak je třeba si uvědomit, že je nedostatek lidí – jsme velmi blízko Prahy, která má jiné platové podmínky.
  • Otázka odměňování ředitelů – velmi záleží na zřizovateli – školské úřady měly lepší přehled a schopnost proces řídit.
  • Zřizovatelé se mají strat o budovu školy, ředitelé o chod školy.
  • Systém s tak vysokou mírou autonomie, jakou disponuje ČR, musí vykazovat vysokou systémovou podporou – poskytovatelem může být např. NIDV.
  • V ČR je přibližně 2500 zřizovatelů, kteří zřizují pouze jednu ZŠ – tito zřizovatelé nemají zřízen školský odbor, tudíž se ředitel školy neustále obrací pouze na starostu.
  • Je nezbytné vnímat český kontext s vysoce heterogenní vzdělávací soustavou – inspirujme se, ale nesrovnávejme se např. Finskem, kde panuje naprosto odlišná kultura.
  • Řízení školy a pedagogická činnost jsou dvě naprosto rozdílné věci, přičemž obě vyžadují speciální přípravu - ředitelé nejsou dostatečně připraveni na svou funkci.
  • Ředitel má být leader pedagogického procesu, tuto činnost nelze delegovat – je třeba podpořit jej v pedagogické oblasti.
  • Zřizovatel disponuje právním, technickým i administrativním zázemím, které může svým školám poskytnout – odborné kapacity pak musí být v samotné škole.
  • Škola by rovněž mohla disponovat vlastním personalistou, který by dbal o řízení lidských zdrojů a jejich další rozvoj - ve školách by byl zaveden systém hodnocení učitelů a ředitelů, se kterým by personalista dále pracoval.
  • Ředitelé nepovažují výkazy a související administrativu za nadbytečnou, škrtání výkazů nepovede ke zkvalitnění systému – potřebují však výpomoc (administrativní pracovníci, ekonomové, personalisté, správci sítí atp.).
  • Ředitelé ZŠ a MŠ mají až třikrát vyšší vyučovací povinnost než ředitelé SŠ.

Otázka: Je potřeba uvažovat a zavedení tzv. „středního článku řízení“? Jak by mohl vypadat?

  • Otázka, co je střední článek řízení – nemůže to být školský úřad jako dříve = další papíry
  • Ředitelé potřebují pomoci zejména s administrací, výběrovými řízeními atp.
  • Potřeba servisní a metodické podpory více něž podpory řídící – obavy z politizace.
  • Politici ve školství nedrží kontinuitu a stále vymýšlejí něco nového ve snaze konkurovat nápadům svých předchůdců – nevyhodnocují se dopady změn a zavedených opatření.
  • Střední článek řízení by neměl by být školský úřad, ale spíše nějaké pomocné a servisní centrum, složené z právníka, ombudsman, OSPOD aj.
  • Je třeba si uvědomit, že existuje několik různých zřizovatelů – bude velmi těžké najít shodu v tom, jak má vypadat střední článek řízení.
  • Je nezbytné jasně definovat role a povinnosti(!) jednotlivých aktérů – žáků, rodičů, učitelů, ředitelů, zřizovatelů, …
  • Problém nesystémové podpory ve věcech, které jsou považovány za kmenové – např. školní psycholog.
  • Podpora školám se velmi liší zřizovatel od zřizovatele, v každém ORP je agenda pojata naprosto odlišně.
  • Čím menší zřizovatel, tím méně kapacity – není vhodné na něj převádět kompetence, nerozumí tomu, nejsou tam odborníci – spíše umožnit více zástupců ředitelů, asistentů v oboru, někoho na odbornou výpomoc s provozem.
  • Článek, který bude napomáhat s řízením školy, nesmí být odtržený od daného území, musí se nacházet v blízkosti školy (např. ORP) – je však třeba zajistit dostatečné odborné kapacity.
  • Ředitelé by uvítali formu, která je k nim regionálně blízká - např. fungování MAS se velmi osvědčilo, ale není to systémové.
  • Úroveň okresů se ukazuje jako ideální linie, v rámci které lze řešit problematiku školství.
  • Střední článek řízení má zajistit školám zejména právní a ekonomický servis, nikoliv však odborný (pedagogický) - zřizovatelé nejsou schopni tuto roli převzít z hlediska metodického a odborného, avšak nesmí se zříkat funkce aktéra vzdělávací politiky.
  • Velmi důležitá je otázka důvěry – zejména zespodu nahoru k centru (MŠMT) – velmi by napomohlo, kdyby MŠMT posílilo svou metodickou roli a představovalo konzultačního partnera.
  • ČŠI v posledních letech rovněž velmi posílila metodickou funkci, což se v systému velmi osvědčilo.
  • Musíme se zbavit iluze, že opatření, o kterých hovoříme budou rozpočtově neutrální – je třeba dorovnat obrovský dluh školství z minulosti - MŠMT je však tlačeno k tomu, aby přineslo řešení, která nic nestojí.
  • Zřizovatelé se mezi sebou neshodnou, jakou míru podpory chtějí školám poskytovat a často se neshodnou ani samotní ředitelé – změny by zpočátku měly probíhat na bázi dobrovolnosti, na plošná opatření není systém nastaven.
  • Na zřizovatele byla z centra delegována odpovědnost a přiděleny finance, za což má centrum nárok vyžadovat určitou úroveň kvality poskytovaného vzdělávání.

SL4 (Zvýšení financování a zajištění jeho stability, garant Jakub Fischer)

Současné zaměření a nástroje SL4:

  • Dosáhnout nejpozději v roce 2030 celkového financování vzdělávacího systému na úrovni průměru zemí OECD.
  • Zvýšit podíl netarifní složky platu v regionálním školství na úroveň obvyklou u vysokoškolsky vzdělaných osob v platové sféře.
  • Zavést systém finanční podpory studentů včetně závazku, že tento systém nebude prvním stupněm zavedení systému finanční spoluúčasti studentů (školného).
  • Posílit rozhodování založené na datech, což bude nejspíše vyžadovat změnu legislativních podmínek v oblasti ochrany osobních údajů. Nejde v žádném případě o prolomení ochrany důvěrných údajů, ale prolomení nemožnosti propojovat individuální anonymizovaná data o jednotlivcích, získaná z různých informačních systémů.

Hlavní diskutovaná témata na kulatých stolech k SL4:

  • Otázka poměru tarifní a netarifní složky platu.
  • Otázka dostatečnosti cílového podílu objemu finančních prostředků ve vzdělávání jako průměru OECD v podílu na HDP.
  • Otázka vhodnosti užívání předmětného indikátoru.
  • Je důležité vymezit to, kam navýšené prostředky budou směřovat: kromě platů pedagogů dále např. témata: uvolnit učitelům prostor od administrativních povinností; cíleně, ale systémově (bez EU peněz) podpořit poradenské pozice ve školách (školní psycholog, speciální pedagog); cíleně podpořit uvádějící učitele; podpořit práci s žáky a studenty se specifickými potřebami včetně nadaných studentů atd.

 

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Strategické a koncepční dokumenty
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
      • Strategický cíl 1 - Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
      • Strategický cíl 2 - Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů
      • SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
      • SL2 - Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání
      • SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
      • SL4 - Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce
      • SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability
      • Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
      • Příprava Strategie 2030+
    • Dlouhodobé záměry ČR
    • Mládež v pohybu a ve zdraví 2024-2028
    • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
    • Strategie vzdělávací politiky 2020
    • Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělání v ČR 2002
    • Ostatní koncepční dokumenty do roku 2015
  • Soubory pedagogicko-organizačních informací
  • Statistika školství
  • Ekonomika školství
  • IPs projekty z OP JAK
  • Jazykové vzdělávání, ECML
  • Státní maturita
  • Vzdělávací soustava
  • Jednoleté kurzy cizích jazyků
  • Rozcestník školských portálů
  • Doklady o vzdělání - vysvědčení, výuční listy a diplomy (mimo dokladů z VŠ)
  • Posuzování zahraničního středoškolského studia pro zdravotní a sociální účely
  • Uznání zahraničního vzdělání (s výjimkou VŠ)
  • Legalizace – ověření dokladů o vzdělání v ČR pro zahraničí (mimo dokladů z VŠ)
  • Europass ČR
  • Prevence rizikového chování

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací